O nas
Przedszkole nr 62 w Gdańsku zostało powołane w 1974 roku, a od 2005 roku nosi nazwę „Kraina Bajek”. Od 01.09.2022 roku razem ze Szkołą Podstawową nr 80 wchodzi w skad Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 10.
Placówka znajduje się na gdańskim Przymorzu w pobliżu ciągu komunikacyjnego, a jednocześnie w miejscu zacisznym i zapewniającym dzieciom bezpieczny pobyt.
Przedszkole posiada do dyspozycji dzieci 4 duże sale dydaktyczne,z łazienkami oraz salę gimnastyczną, która wyposażona jest odpowiednio do możliwości dzieci. Wygospodarowano w niej miejsce na scenę z oświetleniem, nagłośnieniem i kurtyną oraz garderobą teatralną. Znajduje się w niej również multimedialna tablica interaktywna do zabaw i zajęć edukacyjnych. Pomoce, zabawki i kąciki tematyczne pobudzają do samodzielnego działania oraz mobilizują do twórczej aktywności.
Naszym atutem jest ogród przedszkolny wyposażony w bezpieczny i atrakcyjny sprzęt sportowo- rekreacyjny będący odpowiednim miejscem do aktywności ruchowej oraz organizowania imprez plenerowych.
W przedszkolu pielęgnowane są wieloletnie tradycje, do których należą: festyny rodzinne, dni rodziny, spotkania z rodzicami, absolwentami, zajęcia integracyjne z udziałem dzieci niepełnosprawnych oraz zajęcia otwarte.
Organizujemy i uczestniczymy w lokalnych i ogólnopolskich akcjach charytatywnych. Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym poprzez udział w zajęciach edukacyjnych, integracyjnych, przeglądach teatralnych, konkursach i innych przedsięwzięciach organizowanych wspólnie.
Realizujemy treści wynikające z podstawy programowej, programy własne i projekty edukacyjne.
Działania wychowawcze i edukacyjne w naszym przedszkolu polegają na:
- Zapewnieniu opieki i wspomaganiu rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku
- Kształtowaniu umiejętności społecznych dzieci
- Uwzględnieniu indywidualnych potrzeb dziecka, trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu
- Stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności, dążeniu do osiągania celów, podejmowaniu odpowiedzialności za siebie, innych i najbliższe swoje otoczenie
- Kształtowaniu czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
- Rozwijaniu wrażliwości moralnej
- Kształtowaniu umiejętności obserwacji, ułatwianiu rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczaniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym
- Rozbudzaniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej i wyrażaniu własnych myśli i przeżyć
- Wspomaganiu rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci
- Rozwijaniu wrażliwości estetycznej, tworzeniu warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej
- Zapewnieniu warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych
- Wspomaganiu rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną
- Tworzeniu warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania)
- Kształtowaniu postawy rodzinnej, obywatelskiej i patriotycznej
- Przygotowaniu dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym
- Przygotowaniu do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym
- Zapewnianiu dzieciom możliwości wspólnej zabawy, opieki, wychowania i zdobywania wiedzy dostosowanego do ich potrzeb rozwojowych w atmosferze akceptacji i w bezpiecznych warunkach oraz tworzeniu warunków umożliwiających dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej
- Zapewnianiu dzieciom 6-letnim realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Przedszkole jest placówką 4 – oddziałową, do której uczęszczają dzieci w wieku 2,5-6 lat:
- grupa I – „Krasnoludki”
- grupa II – „Bajkoludki”
- grupa III – „Kosmoludki”
- grupa IV – „Ekoludki”
Każdy wychowanek w naszym przedszkolu:
- ma dobrą, fachową opiekę, szansę osiągania sukcesów na miarę możliwości, dobre przygotowanie do nauki w szkole
- mamy świadomość czekających dziecko wyzwań ze strony współczesnego świata
- służymy radą rodzicom, którym zależy, aby ich dziecko nauczyło się funkcjonować w dynamicznie zmieniających się warunkach
- wychowujemy dziecko szczęśliwe z odpowiednią wiedzą i umiejętnościami
- każde dziecko jest traktowane indywidualnie i podmiotowo, może działać zgodnie z wrodzonym potencjałem
- rodzice wychowanków są współautorami sukcesów swoich dzieci, zapewniamy im wsparcie w swej roli wychowawczej i otrzymują szczegółową informację o postępach i problemach dzieci
- współpracujemy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i logopedą, aby dzieci mogły korzystać z fachowej pomocy niezbędnej dla ich harmonijnego rozwoju, wyrównywania i korygowania braków w przygotowaniu do nauki w szkole oraz eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń.
Wizja przedszkola
- wychowujemy dziecko szczęśliwe, z odpowiednią wiedzą i umiejętnościami
- wspieramy rodzinę w wychowaniu dziecka
- jesteśmy placówką odpowiadającą potrzebom środowiska
Organizacja procesu edukacyjnego:
- preferujemy metody twórcze – w ten sposób pomagamy dziecku działać zgodnie z jego wrodzonym potencjałem
- poznajemy potrzeby i aspiracje edukacyjne dzieci – diagnozujemy ich osiągnięcia rozwojowe z wykorzystaniem metod obserwacyjnych
- umożliwiamy dzieciom dokonywania wyboru i przeżywania efektów własnych działań
- uczymy dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu z uwzględnieniem potrzeb innych
- umożliwiamy dzieciom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
PRZEDSZKOLE ZAPEWNIA WSZECHSTRONNY, BEZPIECZNY, RADOSNY ROZWÓJ WSZYSTKIM WYCHOWANKOM
W naszym przedszkolu :
- traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo
- sprawiamy, że dziecko czuje się kochane , akceptowane i szczęśliwe
- przygotowujemy dziecko do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami
- dbamy o zapewnienie indywidualnych potrzeb dziecka poprzez rozwijanie zainteresowań i uzdolnień jak również wyrównywanie szans edukacyjnych
- dajemy dziecku możliwość samorealizacji, współpracy, kreatywności myślenia, twórczego działania oraz uczestnictwa w ciekawych zajęciach
- zapewniamy kompetentnych i życzliwych nauczycieli
- dbamy o dobre stosunki międzyludzkie i dobra komunikację
- stoimy na straży praw dziecka
- pomagamy sobie i szanujemy siebie nawzajem
- współpracujemy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
Kierunki rozwoju przedszkola
- Wychowanie oparte na wzmocnieniach i konsekwentnym działaniu
- Wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka
- Wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym
Cele strategiczne
- Przedszkole dba o zdrowie, prawidłowy rozwój fizyczny, społeczny oraz kształtuje odporność emocjonalną
- Przedszkole efektywnie przygotowuje dzieci do dalszego etapu kształcenia, umożliwiając osiąganie sukcesów zarówno dzieciom uzdolnionym, jak i dzieciom mającym trudności
- Przedszkole współpracuje rodzicami i środowiskiem w celu realizacji zadań
- Przedszkole podnosi atrakcyjność i jakość pobytu dziecka w przedszkolu poprzez unowocześnianie bazy oraz poszukiwanie ciekawych form rozwijania aktywności dziecka
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY PRZEDSZKOLA NR 62 W GDAŃSKU
Cele ogólne
- TWORZENIE WIĘZI Z RODZINĄ I ŚRODOWISKIEM, W KTÓRYM DZIECKO WZRASTA
- ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI ROZWIĄZYWANIA SPRAW KONFLIKTOWYCH
- ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI ROZRÓŻNIANIA DOBRA OD ZŁA
- KSZTAŁTOWANIE PODSTAWOWYCH NORM MORALNYCH NP. TOLERANCJI, ŻYCZLIWOŚCI, SPRAWIEDLIWOŚCI, ODPOWIEDZIALNOŚCI.
- UŚWIADOMIENIE ZAGROŻEŃ OTACZAJĄCEGO ŚWIATA
- UŚWIADOMIENIE DZIECIOM SWOICH PRAW I OBOWIĄZKÓW
Cele operacyjne
Dziecko:
- FUNKCJONUJE W ŚRODOWISKU ZGODNIE Z PRZYJĘTYMI NORMAMI
- SZANUJE CUDZE ZDANIE I WOLNOŚĆ INNYCH
- ROZUMIE I PRZESTRZEGA ZASADY ZGODNEGO WSPÓŁŻYCIA W GRUPIE
- POTRAFI KULTURALNIE ZWRACAĆ SIĘ DO INNYCH, UŻYWA ZWROTÓW GRZECZNOŚCIOWYCH
- ROZUMIE POTRZEBĘ STOSOWANIA PROFILAKTYKI PROZDROWOTNEJ
- ZAUWAŻA SYTUACJE ZAGRAŻAJĄCE BEZPIECZEŃSTWU WŁASNEMU I INNYCH
- ZNA SWOJE PRAWA I OBOWIĄZKI
- POTRAFI NAZYWAĆ, WYRAŻAĆ I KONTROLOWAĆ SWOJE EMOCJE
- ROZUMIE SWOJE PRAWO DO POMOCY ZE STRONY DOROSŁYCH W TRUDNYCH SYTUACJACH
- MA POCZUCIE OBOWIĄZKOWOŚCI, ODPOWIEDZIALNOŚCI I WYTRWAŁOŚCI DECYDUJĄCE O DOPROWADZENIU DO KOŃCA ROZPOCZĘTEJ PRACY
- POTRAFI CIESZYĆ SIĘ Z WŁASNYCH SUKCESÓW, DOCENIA SUKCESY INNYCH, UMIE Z GODNOŚCIĄ PRZYJMOWAĆ PORAŻKI
- MA POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI, WIARY WE WŁASNE SIŁY, MOŻLIWOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI
Kodeks przedszkolaka obowiązujący w Przedszkolu nr 62 w Gdańsku:
- WSPÓLNIE I ZGODNIE BAWIĘ SIĘ Z DZIEĆMI
- POTRAFIĘ CZEKAĆ NA SWOJĄ KOLEJ W CZASIE ZABAWY
- SZANUJĘ CUDZĄ WŁASNOŚĆ
- WIEM, ŻE PRACA INNYCH JEST TRUDEM, KTÓRY NALEŻY SZANOWAĆ I TEGO SAMEGO OCZEKUJĘ OD INNYCH
- DO ZABAWY BIORĘ TYLKO TE ZABAWKI, KTÓRYMI TERAZ BĘDĘ SIĘ BAWIĆ, A PO SKOŃCZONEJ ZABAWIE ODŁOŻĘ JE NA MIEJSCE
- BAWIĘ SIĘ TAK, ABY NIE POWODOWAĆ ZAGROŻENIA I PRZYKROŚCI
- POMAGAM INNYM, MŁODSZYM I MNIEJ SPRAWNYM DZIECIOM
- PRÓBUJĘ SAMODZIELNIE ROZWIĄZYWAĆ SYTUACJE PROBLEMOWE, ZGODNIE Z OGÓLNIE PRZYJĘTYMI NORMAMI
- STOSUJĘ FORMY GRZECZNOŚCIOWE : PROSZĘ, DZIĘKUJĘ I PRZEPRASZAM
- WIEM, ŻE W PRZEDSZKOLU JESTEM PO TO, ABY NAUCZYĆ SIĘ WSZYSTKIEGO CO BĘDZIE MI POTRZEBNE W SZKOLE
System motywacyjny stosowany w Przedszkolu nr 62 w Gdańsku
Stosowane nagrody:
- POCHWAŁA INDYWIDUALNA
- POCHWAŁA PRZED CAŁĄ GRUPA
- POCHWAŁA PRZED RODZICAMI
- NAGRODA PRZEZ SPRAWIENIE DZIECKU PRZYJEMNOŚCI WYBRANEJ PRZEZ NIEGO (NP. CIEKAWA ZABAWKA, ULUBIONA GRA DZIECKA)
- NAGRODA PRZEZ OBDAROWANIE DZIECKA NAKLEJKAMI „ZACHĘTKAMI” WZMACNIAJĄCYMI POZYTYWNE ZACHOWANIA DZIECI
Stosowane sposoby rozwiązywania sytuacji problemowych:
- SPOSÓB NATURALNY – ZADOŚĆUCZYNIENIE WYRZĄDZONEJ KRZYWDY, NAPRAWIENIE SZKODY
- ODMÓWIENIE DZIECKU PRZYJEMNOŚCI
- CZASOWE ODEBRANIE PRZYZNANEGO PRZYWILEJU
- „KRZESEŁKO MYŚLICIELA”- CHWILOWE WYKLUCZENIE DZIECKA Z ZABAWY W CELU PRZEMYŚLENIA SWOJEGO ZACHOWANIA