O nas
Przedszkole nr 62 w Gdańsku zostało powołane w 1974 roku, a od 2005 roku nosi nazwę „Kraina Bajek”. Od 01.09.2022 roku razem ze Szkołą Podstawową nr 80 wchodzi w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 10.
Placówka znajduje się na gdańskim Przymorzu w pobliżu ciągu komunikacyjnego, a jednocześnie w miejscu zacisznym i zapewniającym dzieciom bezpieczny pobyt.
Przedszkole posiada do dyspozycji dzieci 4 duże sale dydaktyczne z łazienkami oraz salę gimnastyczną, która wyposażona jest odpowiednio do możliwości dzieci. Wygospodarowano w niej miejsce na scenę z oświetleniem, nagłośnieniem i kurtyną oraz garderobą teatralną. Znajduje się w niej również multimedialna tablica interaktywna do zabaw i zajęć edukacyjnych. Pomoce, zabawki i kąciki tematyczne pobudzają do samodzielnego działania oraz mobilizują do twórczej aktywności.
Naszym atutem jest ogród przedszkolny wyposażony w bezpieczny i atrakcyjny sprzęt sportowo- rekreacyjny będący odpowiednim miejscem do aktywności ruchowej oraz organizowania imprez plenerowych.
W przedszkolu pielęgnowane są wieloletnie tradycje, do których należą: festyny rodzinne, dni rodziny, spotkania z rodzicami, absolwentami, zajęcia integracyjne z udziałem dzieci niepełnosprawnych oraz zajęcia otwarte.
Organizujemy i uczestniczymy w lokalnych i ogólnopolskich akcjach charytatywnych. Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym poprzez udział w zajęciach edukacyjnych, integracyjnych, przeglądach teatralnych, konkursach i innych przedsięwzięciach organizowanych wspólnie.
Realizujemy treści wynikające z podstawy programowej, programy własne i projekty edukacyjne.
Działania wychowawcze i edukacyjne w naszym przedszkolu polegają na:
- Zapewnieniu opieki i wspomaganiu rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku
- Kształtowaniu umiejętności społecznych dzieci
- Uwzględnieniu indywidualnych potrzeb dziecka, trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu
- Stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności, dążeniu do osiągania celów, podejmowaniu odpowiedzialności za siebie, innych i najbliższe swoje otoczenie
- Kształtowaniu czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
- Rozwijaniu wrażliwości moralnej
- Kształtowaniu umiejętności obserwacji, ułatwianiu rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczaniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym
- Rozbudzaniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej i wyrażaniu własnych myśli i przeżyć
- Wspomaganiu rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci
- Rozwijaniu wrażliwości estetycznej, tworzeniu warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej
- Zapewnieniu warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych
- Wspomaganiu rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną
- Tworzeniu warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania)
- Kształtowaniu postawy rodzinnej, obywatelskiej i patriotycznej
- Przygotowaniu dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym
- Przygotowaniu do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym
- Zapewnianiu dzieciom możliwości wspólnej zabawy, opieki, wychowania i zdobywania wiedzy dostosowanego do ich potrzeb rozwojowych w atmosferze akceptacji i w bezpiecznych warunkach oraz tworzeniu warunków umożliwiających dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej
- Zapewnianiu dzieciom 6-letnim realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Przedszkole jest placówką 4 – oddziałową, do której uczęszczają dzieci w wieku 2,5-6 lat:
- grupa I – „Krasnoludki”
- grupa II – „Bajkoludki”
- grupa III – „Kosmoludki”
- grupa IV – „Ekoludki”
Każdy wychowanek w naszym przedszkolu:
- ma dobrą, fachową opiekę, szansę osiągania sukcesów na miarę możliwości, dobre przygotowanie do nauki w szkole
- mamy świadomość czekających dziecko wyzwań ze strony współczesnego świata
- służymy radą rodzicom, którym zależy, aby ich dziecko nauczyło się funkcjonować w dynamicznie zmieniających się warunkach
- wychowujemy dziecko szczęśliwe z odpowiednią wiedzą i umiejętnościami
- każde dziecko jest traktowane indywidualnie i podmiotowo, może działać zgodnie z wrodzonym potencjałem
- rodzice wychowanków są współautorami sukcesów swoich dzieci, zapewniamy im wsparcie w swej roli wychowawczej i otrzymują szczegółową informację o postępach i problemach dzieci
- współpracujemy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i logopedą, aby dzieci mogły korzystać z fachowej pomocy niezbędnej dla ich harmonijnego rozwoju, wyrównywania i korygowania braków w przygotowaniu do nauki w szkole oraz eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń.
Wizja przedszkola
- wychowujemy dziecko szczęśliwe, z odpowiednią wiedzą i umiejętnościami
- wspieramy rodzinę w wychowaniu dziecka
- jesteśmy placówką odpowiadającą potrzebom środowiska
Organizacja procesu edukacyjnego:
- preferujemy metody twórcze – w ten sposób pomagamy dziecku działać zgodnie z jego wrodzonym potencjałem
- poznajemy potrzeby i aspiracje edukacyjne dzieci – diagnozujemy ich osiągnięcia rozwojowe z wykorzystaniem metod obserwacyjnych
- umożliwiamy dzieciom dokonywania wyboru i przeżywania efektów własnych działań
- uczymy dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu z uwzględnieniem potrzeb innych
- umożliwiamy dzieciom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
PRZEDSZKOLE ZAPEWNIA WSZECHSTRONNY, BEZPIECZNY, RADOSNY ROZWÓJ WSZYSTKIM WYCHOWANKOM
W naszym przedszkolu :
- traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo
- sprawiamy, że dziecko czuje się kochane , akceptowane i szczęśliwe
- przygotowujemy dziecko do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami
- dbamy o zapewnienie indywidualnych potrzeb dziecka poprzez rozwijanie zainteresowań i uzdolnień jak również wyrównywanie szans edukacyjnych
- dajemy dziecku możliwość samorealizacji, współpracy, kreatywności myślenia, twórczego działania oraz uczestnictwa w ciekawych zajęciach
- zapewniamy kompetentnych i życzliwych nauczycieli
- dbamy o dobre stosunki międzyludzkie i dobra komunikację
- stoimy na straży praw dziecka
- pomagamy sobie i szanujemy siebie nawzajem
- współpracujemy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
Kierunki rozwoju przedszkola
- Wychowanie oparte na wzmocnieniach i konsekwentnym działaniu
- Wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka
- Wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym
Cele strategiczne
- Przedszkole dba o zdrowie, prawidłowy rozwój fizyczny, społeczny oraz kształtuje odporność emocjonalną
- Przedszkole efektywnie przygotowuje dzieci do dalszego etapu kształcenia, umożliwiając osiąganie sukcesów zarówno dzieciom uzdolnionym, jak i dzieciom mającym trudności
- Przedszkole współpracuje z rodzicami i środowiskiem w celu realizacji zadań
- Przedszkole podnosi atrakcyjność i jakość pobytu dziecka w przedszkolu poprzez unowocześnianie bazy oraz poszukiwanie ciekawych form rozwijania aktywności dziecka
W naszym przedszkolu
- Tworzymy więzi z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta
- Rozwijamy umiejętność rozwiązywania spraw konfliktowych
- Rozwijamy umiejętność rozróżniania dobra od zła
- Kształtujemy podstawowe normy moralne takie jak tolerancja, życzliwość, sprawiedliwość i odpowiedzialność
- Uświadamiamy dzieciom zagrożenia otaczającego świata
- Uświadamiamy dzieciom ich prawa i obowiązki
Dzięki temu dziecko:
- Funkcjonuje w środowisku zgodnie z przyjętymi normami
- Szanuje cudze zdanie i wolność innych
- Rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie
- Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych
- Rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej
- Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych
- Zna swoje prawa i obowiązki
- Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje
- Rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach
- Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy
- Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki
- Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności
Kodeks przedszkolaka obowiązujący w Przedszkolu nr 62 w Gdańsku:
- Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi
- Potrafię czekać na swoją kolej w czasie zabawy
- Szanuję cudzą własność
- Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od innych
- Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce
- Bawię się tak, aby nie powodować zagrożeń i przykrości
- Pomagam innym, młodszym i mniej sprawnym dzieciom
- Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami
- Stosuję formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam
- Wie, że w przedszkolu jestem po to, aby nauczyć się wszystkiego co będzie mi potrzebne w szkole
W naszym przedszkolu system motywacyjny opiera się głównie na pozytywnym wzmacnianiu i budowaniu poczucia własnej wartości u dziecka. Chodzi o to, aby dziecko czuło się docenione, zauważone i miało chęć do podejmowania wysiłku oraz współpracy w grupie. Unika się kar i systemu rywalizacji, a zamiast tego stosuje się pozytywne wzmacnianie, aby każde dziecko miało szansę na sukces.
Przykładowe elementy systemu motywacyjnego w naszym przedszkolu:
- Pochwała słowna - najprostsza i najczęściej stosowana forma motywacji - "Świetnie to zrobiłeś!", "Podoba mi się jak pomogłeś koledze!"
- Nagrody niematerialne - uśmiech, gest uznania, klaskanie całej grupy
- Systemy wizualne - tablice motywacyjne, naklejki, pieczątki, buźki w kalendarzu, odznaki
- Przywileje - możliwość bycia "pomocnikiem dnia", rozdawanie przyborów, stanie na czele pochodu, wyboru zabawy
- Nagrody grupowe - wspólna zabawa, dodatkowy czas na placu zabaw, wspólne oglądanie bajki edukacyjnej po osiągnięciu celu grupowego
- Wzmacnianie pozytywne - podkreślanie mocnych stron dziecka i jego sukcesów nawet drobnych
- Rytuały doceniania - dziecko siada na specjalnym miejscu, a reszta mówi mu coś miłego
- Dyplomy i certyfikaty - wręczane np. za udział w konkursach, wykonanie zadania, przestrzeganie zasad
- Włączanie rodziców - przekazywanie informacji o osiągnięciach dziecka, pochwały przy rodzicach, wystawki prac plastycznych
- Bajkoterapia i gry motywacyjne - wykorzystanie opowiadań i zabaw, które pokazują, że warto być życzliwym, pracowitym i współpracować
Stosowane sposoby rozwiązywania sytuacji problemowych w naszym przedszkolu:
- Rozmowa indywidualna z dzieckiem - spokojne wyjaśnienie, co się wydarzyło i dlaczego to jest problem
- Rozmowa z całą grupą - omówienie sytuacji, wskazanie konsekwencji i poszukiwanie wspólnych rozwiązań
- Mediacja rówieśnicza - nauczycielka zachęca dzieci do wysłuchania siebie nawzajem i znalezienie kompromisu
- Ustalenie zasad i konsekwencji - przypomnienie dzieciom regulaminu grupy "dzielenie się zabawkami", nie bijemy się" i konsekwencji jego łamania
- Modelowanie zachowań - nauczycielka pokazuje prawidłowe sposoby rozwiązywania sporów "Zobacz, można poprosić, a nie zabierać"
- Wzmacnianie pozytywne - chwalenie dzieci za dobre zachowania, współpracę i dzielenie się
- Zastosowanie kompromisu - np. ustalenie, że kazde dziecko pobawi się zabawką przez określony czas
- Zabawy integracyjne i dramowe - odgrywanie ról, inscenizacje bajek uczących rozwiązywania konfliktów
- Współpraca z rodzicami - omawianie trudniejszych sytuacji, by ustalić spójne metody postępowania w domu i w przedszkolu
W naszym przedszkolu nauczycielki często łączą kilka metod - np. najpierw zatrzymują konflikt, rozmawiają z dziećmi, przypominają zasady, a potem pozwalają im wypracować kompromis