O nas
Przedszkole nr 62 w Gdańsku zostało powołane w 1974 roku, a od 2005 roku nosi nazwę „Kraina Bajek”. Od 01.09.2022 roku razem ze Szkołą Podstawową nr 80 wchodzi w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 10.
 Placówka znajduje się na gdańskim Przymorzu w pobliżu ciągu komunikacyjnego, a jednocześnie w miejscu zacisznym i zapewniającym dzieciom bezpieczny pobyt.
 Przedszkole posiada do dyspozycji dzieci 4 duże sale dydaktyczne z łazienkami oraz salę gimnastyczną, która wyposażona jest odpowiednio do możliwości dzieci. Wygospodarowano w niej miejsce na scenę z oświetleniem, nagłośnieniem i kurtyną oraz garderobą teatralną. Znajduje się w niej również multimedialna tablica interaktywna do zabaw i zajęć edukacyjnych. Pomoce, zabawki i kąciki tematyczne pobudzają do samodzielnego działania oraz mobilizują do twórczej aktywności.
Naszym atutem jest ogród przedszkolny wyposażony w bezpieczny i atrakcyjny sprzęt sportowo- rekreacyjny będący odpowiednim miejscem do aktywności ruchowej oraz organizowania imprez plenerowych.
 W przedszkolu pielęgnowane są wieloletnie tradycje, do których należą: festyny rodzinne, dni rodziny, spotkania z rodzicami, absolwentami, zajęcia integracyjne z udziałem dzieci niepełnosprawnych oraz zajęcia otwarte.
Organizujemy i uczestniczymy w lokalnych i ogólnopolskich akcjach charytatywnych. Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym poprzez udział w zajęciach edukacyjnych, integracyjnych, przeglądach teatralnych, konkursach i innych przedsięwzięciach organizowanych wspólnie.
 Realizujemy treści wynikające z podstawy programowej, programy własne i projekty edukacyjne.
Działania wychowawcze i edukacyjne w naszym przedszkolu polegają na:
- Zapewnieniu opieki i wspomaganiu rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku
 - Kształtowaniu umiejętności społecznych dzieci
 - Uwzględnieniu indywidualnych potrzeb dziecka, trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu
 - Stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności, dążeniu do osiągania celów, podejmowaniu odpowiedzialności za siebie, innych i najbliższe swoje otoczenie
 - Kształtowaniu czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
 - Rozwijaniu wrażliwości moralnej
 - Kształtowaniu umiejętności obserwacji, ułatwianiu rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczaniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym
 - Rozbudzaniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej i wyrażaniu własnych myśli i przeżyć
 - Wspomaganiu rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci
 - Rozwijaniu wrażliwości estetycznej, tworzeniu warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej
 - Zapewnieniu warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych
 - Wspomaganiu rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną
 - Tworzeniu warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania)
 - Kształtowaniu postawy rodzinnej, obywatelskiej i patriotycznej
 - Przygotowaniu dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym
 - Przygotowaniu do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym
 - Zapewnianiu dzieciom możliwości wspólnej zabawy, opieki, wychowania i zdobywania wiedzy dostosowanego do ich potrzeb rozwojowych w atmosferze akceptacji i w bezpiecznych warunkach oraz tworzeniu warunków umożliwiających dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej
 - Zapewnianiu dzieciom 6-letnim realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
 
Przedszkole jest placówką 4 – oddziałową, do której uczęszczają dzieci w wieku 2,5-6 lat:
- grupa I – „Krasnoludki”
 - grupa II – „Bajkoludki”
 - grupa III – „Kosmoludki”
 - grupa IV – „Ekoludki”
 
Każdy wychowanek w naszym przedszkolu:
- ma dobrą, fachową opiekę, szansę osiągania sukcesów na miarę możliwości, dobre przygotowanie do nauki w szkole
 - mamy świadomość czekających dziecko wyzwań ze strony współczesnego świata
 - służymy radą rodzicom, którym zależy, aby ich dziecko nauczyło się funkcjonować w dynamicznie zmieniających się warunkach
 - wychowujemy dziecko szczęśliwe z odpowiednią wiedzą i umiejętnościami
 - każde dziecko jest traktowane indywidualnie i podmiotowo, może działać zgodnie z wrodzonym potencjałem
 - rodzice wychowanków są współautorami sukcesów swoich dzieci, zapewniamy im wsparcie w swej roli wychowawczej i otrzymują szczegółową informację o postępach i problemach dzieci
 - współpracujemy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i logopedą, aby dzieci mogły korzystać z fachowej pomocy niezbędnej dla ich harmonijnego rozwoju, wyrównywania i korygowania braków w przygotowaniu do nauki w szkole oraz eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń.
 
Wizja przedszkola
- wychowujemy dziecko szczęśliwe, z odpowiednią wiedzą i umiejętnościami
 - wspieramy rodzinę w wychowaniu dziecka
 - jesteśmy placówką odpowiadającą potrzebom środowiska
 
Organizacja procesu edukacyjnego:
- preferujemy metody twórcze – w ten sposób pomagamy dziecku działać zgodnie z jego wrodzonym potencjałem
 - poznajemy potrzeby i aspiracje edukacyjne dzieci – diagnozujemy ich osiągnięcia rozwojowe z wykorzystaniem metod obserwacyjnych
 - umożliwiamy dzieciom dokonywania wyboru i przeżywania efektów własnych działań
 - uczymy dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu z uwzględnieniem potrzeb innych
 - umożliwiamy dzieciom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
 
PRZEDSZKOLE ZAPEWNIA WSZECHSTRONNY, BEZPIECZNY, RADOSNY ROZWÓJ WSZYSTKIM WYCHOWANKOM
W naszym przedszkolu :
- traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo
 - sprawiamy, że dziecko czuje się kochane , akceptowane i szczęśliwe
 - przygotowujemy dziecko do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami
 - dbamy o zapewnienie indywidualnych potrzeb dziecka poprzez rozwijanie zainteresowań i uzdolnień jak również wyrównywanie szans edukacyjnych
 - dajemy dziecku możliwość samorealizacji, współpracy, kreatywności myślenia, twórczego działania oraz uczestnictwa w ciekawych zajęciach
 - zapewniamy kompetentnych i życzliwych nauczycieli
 - dbamy o dobre stosunki międzyludzkie i dobra komunikację
 - stoimy na straży praw dziecka
 - pomagamy sobie i szanujemy siebie nawzajem
 - współpracujemy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
 
Kierunki rozwoju przedszkola
- Wychowanie oparte na wzmocnieniach i konsekwentnym działaniu
 - Wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka
 - Wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym
 
Cele strategiczne
- Przedszkole dba o zdrowie, prawidłowy rozwój fizyczny, społeczny oraz kształtuje odporność emocjonalną
 - Przedszkole efektywnie przygotowuje dzieci do dalszego etapu kształcenia, umożliwiając osiąganie sukcesów zarówno dzieciom uzdolnionym, jak i dzieciom mającym trudności
 - Przedszkole współpracuje z rodzicami i środowiskiem w celu realizacji zadań
 - Przedszkole podnosi atrakcyjność i jakość pobytu dziecka w przedszkolu poprzez unowocześnianie bazy oraz poszukiwanie ciekawych form rozwijania aktywności dziecka
 
W naszym przedszkolu
- Tworzymy więzi z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta
 - Rozwijamy umiejętność rozwiązywania spraw konfliktowych
 - Rozwijamy umiejętność rozróżniania dobra od zła
 - Kształtujemy podstawowe normy moralne takie jak tolerancja, życzliwość, sprawiedliwość i odpowiedzialność
 - Uświadamiamy dzieciom zagrożenia otaczającego świata
 - Uświadamiamy dzieciom ich prawa i obowiązki
 
Dzięki temu dziecko:
- Funkcjonuje w środowisku zgodnie z przyjętymi normami
 - Szanuje cudze zdanie i wolność innych
 - Rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie
 - Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych
 - Rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej
 - Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych
 - Zna swoje prawa i obowiązki
 - Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje
 - Rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach
 - Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy
 - Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki
 - Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności
 
Kodeks przedszkolaka obowiązujący w Przedszkolu nr 62 w Gdańsku:
- Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi
 - Potrafię czekać na swoją kolej w czasie zabawy
 - Szanuję cudzą własność
 - Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od innych
 - Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce
 - Bawię się tak, aby nie powodować zagrożeń i przykrości
 - Pomagam innym, młodszym i mniej sprawnym dzieciom
 - Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami
 - Stosuję formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam
 - Wie, że w przedszkolu jestem po to, aby nauczyć się wszystkiego co będzie mi potrzebne w szkole
 
W naszym przedszkolu system motywacyjny opiera się głównie na pozytywnym wzmacnianiu i budowaniu poczucia własnej wartości u dziecka. Chodzi o to, aby dziecko czuło się docenione, zauważone i miało chęć do podejmowania wysiłku oraz współpracy w grupie. Unika się kar i systemu rywalizacji, a zamiast tego stosuje się pozytywne wzmacnianie, aby każde dziecko miało szansę na sukces.
Przykładowe elementy systemu motywacyjnego w naszym przedszkolu:
- Pochwała słowna - najprostsza i najczęściej stosowana forma motywacji - "Świetnie to zrobiłeś!", "Podoba mi się jak pomogłeś koledze!"
 - Nagrody niematerialne - uśmiech, gest uznania, klaskanie całej grupy
 - Systemy wizualne - tablice motywacyjne, naklejki, pieczątki, buźki w kalendarzu, odznaki
 - Przywileje - możliwość bycia "pomocnikiem dnia", rozdawanie przyborów, stanie na czele pochodu, wyboru zabawy
 - Nagrody grupowe - wspólna zabawa, dodatkowy czas na placu zabaw, wspólne oglądanie bajki edukacyjnej po osiągnięciu celu grupowego
 - Wzmacnianie pozytywne - podkreślanie mocnych stron dziecka i jego sukcesów nawet drobnych
 - Rytuały doceniania - dziecko siada na specjalnym miejscu, a reszta mówi mu coś miłego
 - Dyplomy i certyfikaty - wręczane np. za udział w konkursach, wykonanie zadania, przestrzeganie zasad
 - Włączanie rodziców - przekazywanie informacji o osiągnięciach dziecka, pochwały przy rodzicach, wystawki prac plastycznych
 - Bajkoterapia i gry motywacyjne - wykorzystanie opowiadań i zabaw, które pokazują, że warto być życzliwym, pracowitym i współpracować
 
Stosowane sposoby rozwiązywania sytuacji problemowych w naszym przedszkolu:
- Rozmowa indywidualna z dzieckiem - spokojne wyjaśnienie, co się wydarzyło i dlaczego to jest problem
 - Rozmowa z całą grupą - omówienie sytuacji, wskazanie konsekwencji i poszukiwanie wspólnych rozwiązań
 - Mediacja rówieśnicza - nauczycielka zachęca dzieci do wysłuchania siebie nawzajem i znalezienie kompromisu
 - Ustalenie zasad i konsekwencji - przypomnienie dzieciom regulaminu grupy "dzielenie się zabawkami", nie bijemy się" i konsekwencji jego łamania
 - Modelowanie zachowań - nauczycielka pokazuje prawidłowe sposoby rozwiązywania sporów "Zobacz, można poprosić, a nie zabierać"
 - Wzmacnianie pozytywne - chwalenie dzieci za dobre zachowania, współpracę i dzielenie się
 - Zastosowanie kompromisu - np. ustalenie, że kazde dziecko pobawi się zabawką przez określony czas
 - Zabawy integracyjne i dramowe - odgrywanie ról, inscenizacje bajek uczących rozwiązywania konfliktów
 - Współpraca z rodzicami - omawianie trudniejszych sytuacji, by ustalić spójne metody postępowania w domu i w przedszkolu
 
W naszym przedszkolu nauczycielki często łączą kilka metod - np. najpierw zatrzymują konflikt, rozmawiają z dziećmi, przypominają zasady, a potem pozwalają im wypracować kompromis


