O nas

Przedszkole nr 62 w Gdańsku zostało powołane w 1974 roku, a od 2005 roku nosi nazwę „Kraina Bajek”. Od 01.09.2022 roku razem ze Szkołą Podstawową nr 80 wchodzi w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 10.
Placówka znajduje się na gdańskim Przymorzu w pobliżu ciągu komunikacyjnego, a jednocześnie w miejscu zacisznym i zapewniającym dzieciom bezpieczny pobyt.
Przedszkole posiada do dyspozycji dzieci 4 duże sale dydaktyczne z łazienkami oraz salę gimnastyczną, która wyposażona jest odpowiednio do możliwości dzieci. Wygospodarowano w niej miejsce na scenę z oświetleniem, nagłośnieniem i kurtyną oraz garderobą teatralną. Znajduje się w niej również multimedialna tablica interaktywna do zabaw i zajęć edukacyjnych. Pomoce, zabawki i kąciki tematyczne pobudzają do samodzielnego działania oraz mobilizują do twórczej aktywności.

Naszym atutem jest ogród przedszkolny wyposażony w bezpieczny i atrakcyjny sprzęt sportowo- rekreacyjny będący odpowiednim miejscem do aktywności ruchowej oraz organizowania imprez plenerowych.
W przedszkolu pielęgnowane są wieloletnie tradycje, do których należą: festyny rodzinne, dni rodziny, spotkania z rodzicami, absolwentami, zajęcia integracyjne z udziałem dzieci niepełnosprawnych oraz zajęcia otwarte.

Organizujemy i uczestniczymy w lokalnych i ogólnopolskich akcjach charytatywnych. Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym poprzez udział w zajęciach edukacyjnych, integracyjnych, przeglądach teatralnych, konkursach i innych przedsięwzięciach organizowanych wspólnie.
Realizujemy treści wynikające z podstawy programowej, programy własne i projekty edukacyjne.

Działania wychowawcze i edukacyjne w naszym przedszkolu polegają na:

  • Zapewnieniu opieki i wspomaganiu rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku
  • Kształtowaniu umiejętności społecznych dzieci
  • Uwzględnieniu indywidualnych potrzeb dziecka, trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu
  • Stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności,  dążeniu do osiągania celów, podejmowaniu odpowiedzialności za siebie, innych i najbliższe swoje otoczenie
  • Kształtowaniu czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
  • Rozwijaniu wrażliwości moralnej
  • Kształtowaniu umiejętności obserwacji, ułatwianiu rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczaniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym
  • Rozbudzaniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej i wyrażaniu własnych myśli i przeżyć
  • Wspomaganiu rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci
  • Rozwijaniu wrażliwości estetycznej, tworzeniu warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej
  • Zapewnieniu warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych
  • Wspomaganiu rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną
  • Tworzeniu warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania)
  • Kształtowaniu postawy rodzinnej, obywatelskiej i patriotycznej
  • Przygotowaniu dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym
  • Przygotowaniu do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym
  • Zapewnianiu dzieciom możliwości wspólnej zabawy, opieki, wychowania i zdobywania wiedzy dostosowanego do ich potrzeb rozwojowych w atmosferze akceptacji i w bezpiecznych warunkach oraz tworzeniu warunków umożliwiających dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej
  • Zapewnianiu dzieciom 6-letnim realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

Przedszkole jest placówką 4 – oddziałową, do której uczęszczają dzieci w wieku 2,5-6 lat:

  • grupa I – „Krasnoludki”
  • grupa II – „Bajkoludki”
  • grupa III – „Kosmoludki”
  • grupa IV – „Ekoludki”

Każdy wychowanek w naszym przedszkolu:

  • ma dobrą, fachową opiekę, szansę osiągania sukcesów na miarę możliwości, dobre przygotowanie do nauki w szkole
  • mamy świadomość czekających dziecko wyzwań ze strony współczesnego świata
  • służymy radą rodzicom, którym zależy, aby ich dziecko nauczyło się funkcjonować w dynamicznie zmieniających się warunkach
  • wychowujemy dziecko szczęśliwe z odpowiednią wiedzą i umiejętnościami
  • każde dziecko jest traktowane indywidualnie i podmiotowo, może działać zgodnie z wrodzonym potencjałem
  • rodzice wychowanków są współautorami sukcesów swoich dzieci, zapewniamy im wsparcie w swej roli wychowawczej i otrzymują szczegółową informację o postępach i problemach dzieci
  • współpracujemy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i logopedą, aby dzieci mogły korzystać z fachowej pomocy niezbędnej dla ich harmonijnego rozwoju, wyrównywania i korygowania braków w przygotowaniu do nauki w szkole oraz eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń.

Wizja przedszkola

  • wychowujemy dziecko szczęśliwe, z odpowiednią wiedzą i umiejętnościami
  • wspieramy rodzinę w wychowaniu dziecka
  • jesteśmy placówką odpowiadającą potrzebom środowiska

Organizacja procesu edukacyjnego:

  • preferujemy metody twórcze – w ten sposób pomagamy dziecku działać zgodnie z jego wrodzonym potencjałem
  • poznajemy potrzeby i aspiracje edukacyjne dzieci – diagnozujemy ich osiągnięcia rozwojowe z wykorzystaniem metod obserwacyjnych
  • umożliwiamy dzieciom dokonywania wyboru i przeżywania efektów własnych działań
  • uczymy dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu z uwzględnieniem potrzeb innych
  • umożliwiamy dzieciom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej

PRZEDSZKOLE ZAPEWNIA WSZECHSTRONNY, BEZPIECZNY, RADOSNY ROZWÓJ WSZYSTKIM WYCHOWANKOM

W naszym przedszkolu :

  • traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo
  • sprawiamy, że dziecko czuje się kochane , akceptowane i szczęśliwe
  • przygotowujemy dziecko do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami
  • dbamy o zapewnienie indywidualnych potrzeb dziecka poprzez rozwijanie zainteresowań i uzdolnień jak również wyrównywanie szans edukacyjnych
  • dajemy dziecku możliwość samorealizacji, współpracy, kreatywności myślenia, twórczego działania oraz uczestnictwa w ciekawych zajęciach
  • zapewniamy kompetentnych i życzliwych nauczycieli
  • dbamy o dobre stosunki międzyludzkie i dobra komunikację
  • stoimy na straży praw dziecka
  • pomagamy sobie i szanujemy siebie nawzajem
  • współpracujemy z rodzicami i środowiskiem lokalnym

Kierunki rozwoju przedszkola

  • Wychowanie oparte na wzmocnieniach i konsekwentnym działaniu
  • Wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka
  • Wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym

Cele strategiczne

  • Przedszkole dba o zdrowie, prawidłowy rozwój fizyczny, społeczny oraz kształtuje odporność emocjonalną
  • Przedszkole efektywnie przygotowuje dzieci do dalszego etapu kształcenia, umożliwiając osiąganie sukcesów zarówno dzieciom uzdolnionym, jak i dzieciom mającym trudności
  • Przedszkole współpracuje z rodzicami i środowiskiem w celu realizacji zadań
  • Przedszkole podnosi atrakcyjność i jakość pobytu dziecka w przedszkolu poprzez unowocześnianie bazy oraz poszukiwanie ciekawych form rozwijania aktywności dziecka

W naszym przedszkolu

  • Tworzymy więzi z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta
  • Rozwijamy umiejętność rozwiązywania spraw konfliktowych
  • Rozwijamy umiejętność rozróżniania dobra od zła
  • Kształtujemy podstawowe normy moralne takie jak tolerancja, życzliwość, sprawiedliwość i odpowiedzialność
  • Uświadamiamy dzieciom zagrożenia otaczającego świata
  • Uświadamiamy dzieciom ich prawa i obowiązki

Dzięki temu dziecko:

  • Funkcjonuje w środowisku zgodnie z przyjętymi normami
  • Szanuje cudze zdanie i wolność innych
  • Rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie
  • Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych
  • Rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej
  • Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych
  • Zna swoje prawa i obowiązki
  • Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje
  • Rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach
  • Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy
  • Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki
  • Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności

Kodeks przedszkolaka obowiązujący w Przedszkolu nr 62 w Gdańsku:

  • Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi
  • Potrafię czekać na swoją kolej w czasie zabawy
  • Szanuję cudzą własność
  • Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od innych
  • Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce
  • Bawię się tak, aby nie powodować zagrożeń i przykrości
  • Pomagam innym, młodszym i mniej sprawnym dzieciom
  • Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami
  • Stosuję formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam
  • Wie, że w przedszkolu jestem po to, aby nauczyć się wszystkiego co będzie mi potrzebne w szkole

W naszym przedszkolu system motywacyjny opiera się głównie na pozytywnym wzmacnianiu i budowaniu poczucia własnej wartości u dziecka. Chodzi o to, aby dziecko czuło się docenione, zauważone i miało chęć do podejmowania wysiłku oraz współpracy w grupie. Unika się kar i systemu rywalizacji, a zamiast tego stosuje się pozytywne wzmacnianie, aby każde dziecko miało szansę na sukces.

Przykładowe elementy systemu motywacyjnego w naszym przedszkolu:

  • Pochwała słowna - najprostsza i najczęściej stosowana forma motywacji - "Świetnie to zrobiłeś!", "Podoba mi się jak pomogłeś koledze!"
  • Nagrody niematerialne - uśmiech, gest uznania, klaskanie całej grupy
  • Systemy wizualne - tablice motywacyjne, naklejki, pieczątki, buźki w kalendarzu, odznaki
  • Przywileje - możliwość bycia "pomocnikiem dnia", rozdawanie przyborów, stanie na czele pochodu, wyboru zabawy
  • Nagrody grupowe - wspólna zabawa, dodatkowy czas na placu zabaw, wspólne oglądanie bajki edukacyjnej po osiągnięciu celu grupowego
  • Wzmacnianie pozytywne - podkreślanie mocnych stron dziecka i jego sukcesów nawet drobnych
  • Rytuały doceniania - dziecko siada na specjalnym miejscu, a reszta mówi mu coś miłego
  • Dyplomy i certyfikaty - wręczane np. za udział w konkursach, wykonanie zadania, przestrzeganie zasad
  • Włączanie rodziców - przekazywanie informacji o osiągnięciach dziecka, pochwały przy rodzicach, wystawki prac plastycznych
  • Bajkoterapia i gry motywacyjne - wykorzystanie opowiadań i zabaw, które pokazują, że warto być życzliwym, pracowitym           i współpracować

Stosowane sposoby rozwiązywania sytuacji problemowych w naszym przedszkolu:

  • Rozmowa indywidualna z dzieckiem - spokojne wyjaśnienie, co się wydarzyło i dlaczego to jest problem
  • Rozmowa z całą grupą - omówienie sytuacji, wskazanie konsekwencji i poszukiwanie wspólnych rozwiązań 
  • Mediacja rówieśnicza - nauczycielka zachęca dzieci do wysłuchania siebie nawzajem i znalezienie kompromisu
  • Ustalenie zasad i konsekwencji - przypomnienie dzieciom regulaminu grupy "dzielenie się zabawkami", nie bijemy się"                i konsekwencji jego łamania
  • Modelowanie zachowań - nauczycielka pokazuje prawidłowe sposoby rozwiązywania sporów "Zobacz, można poprosić, a nie zabierać"
  • Wzmacnianie pozytywne - chwalenie dzieci za dobre zachowania, współpracę i dzielenie się
  • Zastosowanie kompromisu - np. ustalenie, że kazde dziecko pobawi się zabawką przez określony czas
  • Zabawy integracyjne i dramowe - odgrywanie ról, inscenizacje bajek uczących rozwiązywania konfliktów
  • Współpraca z rodzicami - omawianie trudniejszych sytuacji, by ustalić spójne metody postępowania w domu i w przedszkolu

W naszym przedszkolu nauczycielki często łączą kilka metod - np. najpierw zatrzymują konflikt, rozmawiają              z dziećmi, przypominają zasady, a potem pozwalają im wypracować kompromis