Prawa i obowiązki wychowanka naszego przedszkola
Dziecko przebywające w przedszkolu ma prawo do:
1. Warunków zapewniających mu bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, poszanowania godności osobistej.
2. Życzliwego i podmiotowego traktowania.
3. Akceptowania takim, jakim jest.
4. Indywidualnej ścieżki rozwoju, pomocy w poszukiwaniu, odkrywaniu i przekraczaniu dotychczasowych osiągnięć.
5. Snu i odpoczynku, jeśli jest zmęczone oraz spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje.
6. Jedzenia i picia, jeżeli jest głodne i spragnione.
7. Zdrowego, urozmaiconego jedzenia.
8. Przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których zawsze może się zwrócić.
9. Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
10. Reprezentowania przedszkola w konkursach, przeglądach i imprezach zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i umiejętnościami.
11. Ma prawo do nauki, zabawy i rozrywki.
Dziecko przebywające w przedszkolu powinno:
1. Szanować swoją i cudzą własność.
2. Umieć dzielić się przedmiotami i zabawkami, którymi się bawi.
3. Przestrzegać zawartych umów zgodnej zabawy i kulturalnego zachowania.
4. Być uprzejme i uczciwe.
5. Być życzliwe i przyjazne.
6. Być zdyscyplinowane i odpowiedzialne.
7. Być myślącym dzieckiem starającym się rozwiązywać różne problemy.
Dziecko przebywające w przedszkolu ma obowiązek:
1. Przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli, innych pracowników przedszkola i osób dorosłych.
2. Wykonywania poleceń wydawanych przez nauczycieli i pracowników obsługi.
3. Dostosowania się do organizacji w przedszkolu: dzieciom wzbrania się biegania po korytarzach podczas odbierania ich przez rodziców, samowolnego oddalania się z budynku przedszkola, samowolnego przechodzenia do innych sal.
4. Podczas korzystania ze sprzętu i pomieszczeń przedszkolnych, wychowankowie zobowiązani są do przestrzegania umów zawartych z nauczycielem
MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA:
DZIECKO KOŃCZĄCE EDUKACJĘ W NASZYM PRZEDSZKOLU:
- zna i wykorzystuje wiedzę o otoczeniu bliższym i dalszym; jest przyjaźnie nastawione do uczenia się oraz podejmowania wysiłku intelektualnego, dzięki czemu szybko przyswaja nowe wiadomości i umiejętności; cechuje się gotowością do podjęcia nauki w szkole
- jest rozbudzone w kierunku aktywizowania procesów umysłowych – spostrzegania, porównywania, klasyfikowania, wyciągania wniosków, posługiwania się pojęciami ogólnymi; jest chłonne wiedzy, lubi odkrywać, tworzyć, doświadczać, prezentuje postawę inspiratora własnych odkryć, poszerza swój krąg zainteresowań
- zna zasady zdrowego stylu życia; dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną; unika zagrożeń; dba o środowisko
- wykazuje się samodzielnością w codziennych czynnościach samoobsługowych i działaniu, planuje swoją aktywność zgodnie z własnymi potrzebami i zainteresowaniami, samodzielnie wykonuje powierzone zadania; jest twórcze i kreatywne
- komunikuje się poprzez nawiązywanie poprawnych kontaktów z innymi ludźmi, wyrażanie swoich potrzeb, myśli, umiejętne kierowanie się swoimi emocjami; jest przygotowane do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami
- potrafi dokonać samooceny; jest krytyczne wobec siebie i innych poprzez umiejętne ocenianie różnych sytuacji i adekwatne zachowanie; rozumie konsekwencje swojego postępowania; odróżnia fikcję od świata realnego
- potrafi współpracować z innymi podejmując się realizacji różnorodnych zadań, zna i stosuje prawa i obowiązki wynikające z roli dziecka w przedszkolu i w rodzinie; jest uczciwe i prawdomówne, życzliwe i koleżeńskie, szanuje własność swoją i innych
- zna i stosuje zasady kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach; nie używa słów obraźliwych i wulgarnych; szanuje innych ludzi, także „sprawnych inaczej” starając się nie urazić ich swym zachowaniem; jest wrażliwe i opiekuńcze
- okazuje szacunek do symboli narodowych i religijnych, czuje się Polakiem i Europejczykiem